woensdag 1 februari 2012

De Scaleauto Radical SR-9 X-markets Le Mans 2006 SC-6006 (2)

Inmiddels is de Scaleauto Radical, zoals op de box vermeld staat een “race tuned competition car”. Hiervoor zijn echter nogal wat aanpassingen van de standaard auto noodzakelijk geweest.
De medium bodemplaat met de Slot it aandrijf unit
Zoals in het eerste artikel vermeld werd, bleek de bodemplaat gescheurd te zijn. Scaleauto biedt voor de Radical 3 soorten bodemplaten aan, nl. hard, soft en medium. Ik heb ter vervanging de medium besteld.

Na montage van alle onderdelen op het nieuwe chassis, waaronder nieuwe 17 mm SlotingPlus aluminium achtervelgen, bleek de auto ineens een Ninco-hop te vertonen. Ik was al niet blij met de overbrengingsverhouding en de kwaliteit van pinion en kroonwiel, maar nu blijkt de motorhouder ook al niet stijf genoeg, waardoor als gevolg van de kracht van de longcan-motor, de motor- en de achteras ten opzichte van elkaar bewegen. Ik ben het nu zat en kan maar net de neiging onderdrukken de auto in de vuilnisbak te deponeren. Na tot tien geteld te hebben monteer ik een slot it inline motormount compleet met een rode Slot it MS10, een NSR pinion en een Slot it kroonwiel. Om de motormount de noodzakelijke bewegingsvrijheid te geven, moeten de gaatjes van de bodemplaat enigszins aangepast worden. Ook maar meteen metrische schroefjes erin. Nu blijkt de auto ineens veel beter de hanteren. Eindelijk ben ik redelijk tevreden over het “weggedrag” van de auto. Alleen, kun je het nog wel een Scaleauto noemen?

De onafhankelijk draaiende NSR voorvelgen
op messing asje
Nu kunnen we verder met de auto. Op mijn wedstrijdauto’s komen altijd onafhankelijk draaiende voorwielen. Of het werkelijk effectief is valt niet te bewijzen, maar het is in elk geval goed voor “de moraal”. Op deze auto gebruik ik hiervoor een setje NSR luchtvelgen, afkomstig van mijn Porsche 917, waarop nu tot volle tevredenheid SlotingPlus velgen zitten. Omdat deze velgen voorzien zijn van “long hubs” worden deze afgevijld. Dit om te voorkomen dat de velgen buiten het kapje steken. Vervolgens maak ik van messing buis, te koop in de modelbouwzaak, een voorasje waarop de wieltjes onafhankelijk kunnen draaien. De wieltjes blijven op het asje door aan beide zijden een eveneens messing spijkertje in het asje te lijmen. Bij mij werkt dit perfect. De voorwielen worden afgemaakt met zero grip bandjes, om de zijwaartse weerstand te minimaliseren.

Nu alleen nog de juiste hoogte instellen. Hiervoor zet ik de auto op een Fleischmann baanstuk en zorg dat als de slepers op de geleidingsrails liggen, de wieltjes net de baan raken. Vervolgens wordt met de schroefjes aan de bovenzijde van het voorasje de speling daarvan geblokkeerd.
Ondertussen blijkt de auto nog maar 69,5 gram te wegen (o.a. als gevolg van het vervangen van de motor), dus om op de reglementaire 80 gram van SRC de Bunker te komen moet er 11 gram lood voorin op de bodemplaat. Ik volsta met voorlopig 7,5 gram.

Mijn kleine broertje heeft in de auto plaatsgenomen en
draait nu met groot gemak zijn rondjes
Tenslotte gaat het kapje erop en kan er getest worden. Zoals te verwachten was rijdt de auto als een Slot it, maar dan een hele goeie. De auto gaat mooi en snel door de bochten (de korte en de lange), zonder neiging tot uitbreken (tenzij je te laat remt natuurlijk). Het gas kan er zonder problemen aan het eind van de bocht weer vol op. Mijn kleine broertje die, zoals u ziet, in de cockpit plaatsgenomen heeft kan er nu mee rijden. 

De scaleauto aandrijf unit met het enige kroonwiel dat goed
op de, niet te verwijderen, pinion wilde draaien. Een Slot it 26t.
Na de goede ervaringen met de Scaleauto Mercedes SLS was deze auto een echte afknapper. In de Mercedes moest ik alleen het kroonwiel vervangen (Wat mij betreft zijn er geen betere dan die van Slot it). Dat ie nu goed rijdt komt omdat alle mechanische onderdelen vervangen zijn. Uiteindelijk durf ik niet uit te rekenen wat de auto zoals ie nu is kost. Voortaan koop ik weer ineens een Slot it.

2 opmerkingen:

  1. Goed zo, niet in de vuilnisbak. Als je hem toch zat word mag je hem wel over de schutting gooien. dan vang ik hem wel op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij komt niet meer over de schutting Alphons. Je mag proberen hem te verslaan.

      Verwijderen