Weken heb ik getwijfeld of ik deze slotcar aan zou schaffen. Vanaf de foto’s zag ie er prachtig uit en de techniek leek in orde te zijn, maar mijn ogen vielen direct op de gemonteerde achtervelgen. Zie ik dat nu goed? Zitten daar plastic achtervelgen op? Ik kon mij dat niet voorstellen van een fabrikant die zich richt op club- en wedstrijdrijders, maar het leek er toch heel erg op. Eerst maar eens nagevraagd bij Frankslot en helaas, ik had het goed gezien. Ik kon dit niet begrijpen en ik heb de aanschaf van deze auto eerst maar uit mijn hoofd gezet.
Enige weken later zat ik weer op de site van Frank te kijken en bleek de auto onder een kortingsactie i.v.m. de “dure decembermaand” te vallen. 20%, dat scheelde € 9,=. Daarvoor kon ik wel een setje aluminium velgen aanschaffen., dus de auto alsnog besteld.
Gisteren heb ik hem binnen gekregen en omdat dit merk bij slotracers minder bekend is (en misschien daarom minder bemind), zal ik hier een kort verslag geven van mijn bevindingen.
Uiterlijk en afwerking:
Het chassis.

Assen, velgen en bandjes.
De 3/32 assen zijn kaarsrecht en hierop zijn 4 kunststof velgen (17,5 x 10 mm ) geklemd. Hoewel ik mijn twijfels had over de kunststof velgen op de achteras, moet ik toegeven dat deze van een prima kwaliteit zijn. Ze zijn rond en absoluut zonder bramen. Ik heb ze zelf echter vervangen door Aluminium SlotingPlus velgen.
De rubberen bandjes zijn van prima kwaliteit, maar dienen wel geslepen te worden om het volledige loopvlak op de baan te krijgen. Op mijn eigen baan (Slotfire) echter gebruik ik Slot it P6 en na montage hiervan blijkt te auto een ware sprinter.
Motorsteun, motor, pinion en tandwiel.
De auto is uitgerust met een krachtige open long can motor. Deze wordt door Scaleauto terecht sprinter genoemd. De inline motorsteun is van goede kwaliteit en is uitgerust met zelfrichtende lagers (zoals Slot it). De motorsteun bevat 2 magneten. Eén voor en één achter de motor. Deze zijn d.m.v. afdekplaatjes en schroefjes degelijk in de motorsteun gemonteerd. De motor is met 2 schroefjes in de motorsteun gestabiliseerd De pinion is van een goede kwaliteit en heeft 9 tanden. Het 27-tands inline tandwiel bestaat uit 2 delen, elk met een inbusschroefje op de achteras te bevestigen. Hierdoor is een ‘fijnafstelling’ t.o.v. het motorasje en de pinion mogelijk. Het laten draaien van de aandrijving geeft i.t.t. tot enige andere Spaanse merken een sonoor geluid.
Het rijden.

Conclusie
Zeer mooie en kwalitatief excellente slotcar, welke zijn prijs zeker waard is. Scaleauto is met deze Slotcar zeker op de goede weg. Het enige minpuntje is naar mijn mening dat de claim van compatibiliteit met Slot it motorsteunen niet helemaal klopt.
Technische gegevens:
Totaal gewicht: 81 gr.
Velgen: voor en achter 17,5 x 10 mm
Sleperschoen: SC-1620
Chassis: Hard (SC-6613a, zwart)
Motormount: RT2, Inline (Slot it EVO6 Compatible ??)
Motor: 21000 rpm, 12v, 320g/cm² Gewicht: 14,5 gr
Overbrenging: 9x27
Vooras: verstelbaar d.m.v. 4 inbus schroefjes
Magneten: 2, totale neerwaartse kracht: 85 gr.
Lengte 152 mm
Wielbasis 84 mm
Hoogte: 38 mm
Spoorbreedte:61 mm (voor)
Uitvoerige en gedegen test !
BeantwoordenVerwijderenZeer lezenswaardig.
Roel