woensdag 28 maart 2012

Het ei van Columbus

Omdat a.s. zondag in Marrum weer een Classic Cup verreden wordt ben ik deze week eens in de kast gedoken om te kijken wat ik zoal in de strijd kan werpen. Daarbij zijn 2 Fly’s, een Ferrari 512s (reeds 2x weinig succesvol ingezet bij Slipstream) en een Lola T70 (laatste race: SRA mei 2011).

Soms denk je dat je alles gedaan hebt om een slotcar goed te laten rijden. En hoewel sommige slotracers beweren met ‘magneet eruit en plakje lood erin’ een goede slotcar te hebben is dit bij een Fly zeker niet het geval.
Zowel de Ferrari als de Lola zijn dus oorspronkelijk van het merk Fly, maar van de oorspronkelijke mechanische onderdelen is niets meer terug te vinden. Je zou kunnen stellen, dat alleen het plastic nog van Fly is.
Hoewel de auto’s vele malen beter rijden (en klinken) dan voor de technische metamorfose, bleven beide auto’s een hinderlijke handicap houden; zowel bij het accelereren als bij het remmen trokken ze scheef t.o.v. de baan. Heel vervelend als je voor een scherpe bocht hard moet remmen. Ik vond dat bijzonder irritant en was hier ook tamelijk teleurgesteld over omdat ik toch vrij veel geld uitgegeven had om deze slotcars technisch in orde te maken. Ook heb ik nogal wat afgepeinsd wat hiervan dan wel de oorzaak kon zijn en hoe ik dit zou kunnen verhelpen. Zo ook gisteren na wat trainingsrondjes met de Ferrari. Toch de auto maar weer eens open geschroefd en ik vertel iets wat anderen misschien al lang weten, maar ik wist het nog niet.

Ik kreeg een ingeving die zeer effectief bleek te zijn. Hoewel de motormount van Fly op zich stijf genoeg is om beweging tussen de motor- en de achteras te voorkomen, heeft het motortje aan één zijde nog te veel speelruimte zodat deze bij het gas geven en remmen enigszins verdraaien kan. Nu kun je de motor vastlijmen natuurlijk, maar ik doe dat in dit geval liever niet.
Klik om te vergroten
Ik koop altijd brood bij die kruidenier uit Zaandam. Om de zakken af te sluiten gebruiken ze plastic clipjes, die je met een gewone schaar op maat kunt knippen. Twee van deze op maat geknipte stukjes plastic passen precies achter het motortje, dat na deze ingreep klemvast zit.
Kapje er weer op en testen. Een wereld van verschil. Probleem opgelost. Zelfde truc bij de Lola. Idem dito. Beide auto’s blijven nu perfect in het spoor en komen op mijn baan nu zelfs in de buurt van de tijden van de Ford GT40 van Slot it en verslaan de NSR Porsche 917.
Of dit in Marrum ook zo is moet afgewacht worden natuurlijk. Ik neem ze alle vier mee en beslist ter plekke met welke auto ik ga rijden. Misschien tot zondag!

Testsessie 27 maart 2012


Auto
Merk
Snelste tijd over 20 ronden
Ferrari 512s
Fly
7,749
Lola T70
Fly
7,827
Ford GT40
Slot it
7,945
Porsche 917
NSR
8,087


Vandaag heb ik het 36 tandwiel van de Ford GT40 vervangen door een 34 en nu is de GT40 0,4 seconden sneller.

2 opmerkingen:

  1. mmmh. Zo zie je maar, motor moet vast zitten! Ik lijm ze soms vast met lijmpistool zodat het ook weer makkelijk te verwijderen is. Suc6 met racen van deze super mooie auto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uitstekende tip! Zojuist toegepast in twee al wat oudere slotcars, die ik voorzien heb van nieuwe motoren, 25 k en 30k. Ze liggen nu muurvast. Dat moet op de baan een enorme verbetering te zien geven.

    BeantwoordenVerwijderen