maandag 26 maart 2012

Thuisracen

3 Fly slotcars aan de start
Zaterdag j.l. kwamen 2 oud collega’s (Richard en Wouter)  mij met een bezoek vereren om weer eens lekker een potje te thuisracen. Dit is inmiddels een traditie aan het worden. Richard kwam vroeger haast wekelijks toen we nog samenwerkten bij TPG en ik m’n Carrerabaan nog had. Hoewel de gehele racerij hem geen moer interesseert is ie als slotracer zeer fanatiek en altijd uit op de winst.
Sinds ik mijn 3-sporige Slotfirebaan heb was er plaats voor een derde man, die gevonden werd in een andere collega waar we beiden mee samengewerkt hebben, Wouter. 
Hoewel Wouter er wat later bij gekomen is begint hij de baan inmiddels ook aardig onder de knie te krijgen. Terwijl hij bij vorige gelegenheden de kat nog wat uit de boom keek, heeft ie inmiddels door dat als je tegen Richard racet je hondsbrutaal moet zijn en geen voorrang moet verlenen
De heren waren in december j.l. voor het laatst geweest en toen hadden we afgesproken om in principe een frequentie van 4x per jaar aan te houden, dus de volgende keer zou in maart zijn en dat was afgelopen zaterdag.
Voor de race dienen een aantal zaken geregeld te worden. Allereerst maak ik de baan stofvrij, want zelf gebruik ik eigenlijk vrijwel altijd baan 1 om te trainen en mijn wedstrijdauto’s af te stellen. Natuurlijk moet er geracet  worden met auto’s die zoveel mogelijk aan elkaar gewaagd zijn. Dat is moeilijk te bepalen omdat, hoewel ik een kast vol slotcars heb, ik met de meesten nooit meer rijd. Dus ik selecteer op merk: Fly tegen Fly, Scalextric tegen Scalextric en Carrera tegen Carrera. Natuurlijk blijven er dan onderlinge verschillen, maar dat wordt ondervangen door na iedere heat van auto te wisselen, zodat elk een keer met alle drie de auto’s kan rijden. Voor deze gelegenheid wordt gebruik gemaakt van 3 identieke analoge Parma controllers van 45 Ohm, hetgeen dan tevens voor mij een handicap is omdat ik zelf altijd met een elektronische controller rijd.

Een deel van de schade
Hoewel er de hele middag en een groot deel van de avond fanatiek gestreden wordt, voert de gezelligheid te boventoon. Op tijd even een natje en een droogje en om een uur of zes even lekker uit eten. Daarna probeer je natuurlijk weer als eerste over de meet te komen, daar draait het hele spelletje om. Lukt dat niet; geen man overboord. Het gaat om het spel en niet om de knikkers. En zaterdag bleek dat we alle drie konden winnen, hoewel de spelregels er wel eens wat bij in schoten. Bij een herstart werd wel eens een metertje (en soms een hele ronde gesmokkeld).
In de hitte van de strijd raak je elkaar ook nog wel eens, of je vliegt eruit. Natuurlijk kan dat niet zonder schade blijven. Maar meestal is dit na de races met een tubetje secondenlijm weer snel te herstellen. Het was weer een leuk dagje slotracen.
De volgende race zal in juni plaatsvinden, uiteraard voor de zomervakanties beginnen.

Wouter had voor thuis een nieuwe breedbeeld monitor gekocht en bracht de ‘oude’ mee voor de racebaan. Ik maakte nog gebruik van een oude 19’’ beeldbuismonitor. De nieuwe platte monitor is uiteraard veel lichter, een slag groter en veel scherper. Wouter hartstikke bedankt! Je hebt zelf kunnen aanschouwen, wat een verbetering dit is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten