dinsdag 1 mei 2012

Mijn Seizoen bij SRC de Bunker


Vrijdag j.l. is het seizoen 2011/2012 bij SRC de Bunker afgesloten. Ik ben in 2009 lid van deze club geworden en dit was dus inmiddels mijn 3e seizoen. Tijd voor een terugblik.

Had men in de seizoenen 2009/2010 en 2010/2011 geen klachten over het aantal betalende en rijdende leden, in het afgelopen seizoen was dit wel anders. Toen begin oktober de competitie een aanvang nam, moest er eerst overlegd worden of we met het aanwezige aantal leden wel een race konden rijden. Uiteindelijk is besloten om gewoon te starten en te roeien met de riemen die we op dat moment hadden. Van, in elk geval, drie leden was bekend waarom ze er niet waren en dat ze voorlopig ook niet zouden komen (2 uitgezondenen in dienst van hare majesteit en een zieke).

Dit seizoen zou voor het eerst met elektronische controllers gereden mogen worden. Hoewel ik over een Slot it SCP1 beschikte, had ik in augustus een Black Hawk aangeschaft. Ik was na 2½ jaar nog steeds niet aan de SCP1 gewend en deze Black Hawk beviel me direct toen ik er voor het eerst mee reed.

Ook qua auto’s had ik mij goed op het nieuwe seizoen voorbereid. Met een van deze auto’s reed ik op 14 oktober direct een kwalificatietijd, die ik nog nooit gereden had een mooie 9,348.  Ook de races waren over het algemeen een stuk beter dan de voorgaande jaren. Per race gemiddeld ruim 8 ronden meer dan vorig seizoen. Dit mondde er zowel in het Winter- als het Zomerkampioenschap in uit dat ik 2e in de eindstand werd.

Terwijl het Winterkampioenschap min of meer vlekkeloos verliep, had ik in het Zomerkampioenschap toch wat problemen. In beide Nissan’s begon de één na de ander het motortje weer betrouwbaarheids problemen (veel rook en geen toeren) te geven. Dit leidde er uiteindelijk toe, dat ik eerst het ene motortje door een Scaleauto exemplaar en het andere door een NSR Shark heb moeten vervangen.

Ondanks het vervangen van de motortjes slaagde ik er toch niet meer in om net zo snel te zijn als in het begin van het seizoen. Ik had eerst het idee dat het aan mijn auto’s lag. Andere deelnemers pakte mij op het eind van het rechte stuk. Om die reden heb ik eerst de tandwielen vervangen. Ik ben van 9x28 naar 9x29 gegaan en dat was een oplossing om in het bochtige gedeelte terug te kunnen pakken wat ik op het rechte eind verloor. Ook dacht ik op het rechte eind sneller over de topsnelheid te kunnen beschikken dan de concurrentie. Ik bleef echter ontevreden over mijn rondetijden en het aantal gereden ronden per race. Ik vond mijn in theorie snelle motortjes maar sloom.

Op een bepaald moment begon ik te twijfelen (eerst aan mezelf) aan mijn controller en nadat ik met de controllers van andere leden binnen de kortste keren 0,2 tot 0,3 seconden sneller was, wist ik het zeker.
Mijn controller kon de benodigde ampères voor de wat zwaardere motortjes niet doorlaten. Uiteindelijk heb ik net iets te laat in het seizoen een ACD Pro5 aangeschaft. Ik heb er de laatste race voor het kampioenschap pas mee gereden.

Al met al kijk ik toch met een tevreden gevoel terug op het afgelopen seizoen. Vorig seizoen had ik een beetje het gevoel stil te staan en niet harder te kunnen. Ik dacht toen even dat de 6e en 5e plaats in het kampioenschap zo’n beetje mijn maximaal haalbare resultaat was. Dit seizoen heb ik veel minder last gehad van de zenuwen. Die gingen pas tegen het eind van de competitie een rol spelen, omdat ik toen een positie te verdedigen had. Het gebruik van de elektronisch controller heeft zeker ook gezorgd voor betere prestaties, al was het alleen maar omdat er minder kracht in de wijsvinger nodig is om deze te bedienen. Inmiddels weet ik, na enige jaren ervaring, ook hoe ik auto’s moet prepareren voor de competitie bij de Bunker (met magneet) en ik ben, afgezien van het gedonder met de Slot it motortjes erg tevreden over m’n auto’s van het afgelopen seizoen. Nu ben ik zowel in het Winter- als in het zomerkampioenschap 2e geworden. Een mooi resultaat. En als ik een voorbeeld aan Joop Zoetemelk zou nemen moet ik ooit nog eens eerste worden. Wie weet?



2009/2010
2010/2011
2011/2012
Aantal races
26
28
24
Aantal starts
23
26
22
Behaalde punten
285
325
381
Beste race resultaat
4e
3e
1e
Maximum aantal ronden
91.07
91,12
94,15
Totaal aantal ronden seizoen
1964,52
2130,48
1992,57
Afgelegde afstand per race in km's
3,5
3,4
3,7
Afgelegde afstand totaal in km's
80,8
87,6
81,9
Gemiddeld aantal ronden per race
85,41
81,94
90,57
Gemiddelde snelheid in km/u
13,1
12,6
13,9
Eindklassement (Winter/Zomer)
6e/5e
6e/5e
2e/2e
Beste kwalificatietijd


9,348
Hoogste kwalificatiesnelheid in km/u


15,5

1 opmerking:

  1. leuke analise John...
    Ik hoop dat ik het komende seizoen weer regelmatig aanwezig kan zijn om jou sportief partij te bieden.

    Groetjes..Freddy

    BeantwoordenVerwijderen