zondag 15 januari 2012

De Scaleauto Radical SR-9 X-markets Le Mans 2006 SC-6006

Na mijn overwegend goede ervaringen met de Mercedes Benz SLS AMG GT 3 van Scaleauto ben ik ertoe over gegaan om bovenvermelde LMP auto aan te schaffen. Op basis van eerder genoemde ervaringen had ik hoge verwachtingen van deze aanschaf.

Indien je de auto uit de box haalt ziet deze er ook weer prachtig uit. De auto is mooi afgewerkt in glanzend zwarte lak en de aangebrachte decals zijn perfect. Met een loupe is te zien dat de auto in 2006 deelgenomen heeft aan Le Mans. Meestal zijn slotracers geen liefhebbers van zwarte auto’s vanwege de zichtbaarheid op de baan. Bij deze auto vind ik dat echter gaan bezwaar, omdat deze voorzien is van sterk contrasterende groene verf op de spiegels, luchthappers/rolbars en de achterspoiler. De enige aanmerking die ik op het uiterlijk heb, is dat de coureur mij wat klein uitgevallen lijkt, terwijl de spiegels juist wat aan de grote kant zijn.. Je kunt deze auto zo in de vitrine zetten, maar daar koop ik ze niet voor. Dus op de baan met dat ding!

Het model van Scaleauto
Het origineel
Bij het rijden valt direct al op dat het allemaal niet echt soepel loopt. De auto worstelt met zijn transmissie. Na de auto opengemaakt te hebben zie ik dat op het motortje een, voor mij, vreemde zwarte pinion gemonteerd zit. Is dit nu kunststof of zwartgeblakerd metaal? Het blijkt zwart aluminium te zijn. In elk geval werkt de pinion niet lekker samen met het gemonteerde 27-tands tandwiel. Dan maar een Slot it pinion erop. Mis! De gemonteerde pinion is met geen mogelijkheid (met twee verschillende pinionpulers) te verwijderen. Nou dan moet het kroonwiel er maar uit, want de auto is ook overpowered. De achterbandjes kunnen de ontwikkelde krachten niet verwerken en na enige tijd loopt dan ook een van de achtervelgen van de as. De kunststof velgen, die overigens wel goed rond zijn, zijn overduidelijk een verkeerde keuze voor deze auto. We gaan van 27 tanden Scaleauto naar 26 tanden van Slot it en direct ook maar een slot it asje erin. Alles draait nu al een stuk mooier, maar die pinion zit me nog steeds niet echt lekker. Om het probleem met de achtervelgen te verhelpen worden ook maar direct Slot it aluminium velgen gemonteerd. De achterzijde van de auto is nu goed en deze kan nu beheersbaar over de baan gestuurd worden.

De aandrijf unit met plastic velgen
Nu gaan we naar de voorras. Deze is in hoogte verstelbaar d.m.v. 2 inbusschroefjes onder en 2 boven de as om de “rol” onder controle te houden en de auto in de bochten de nodige steun te geven. Hoewel ik zelf een houten baan heb, stel ik mijn wedstrijdauto’s altijd af op Fleischmann, omdat we daar bij De Bunker op rijden. 
Nadat de rijhoogte aangepast is blijkt bij het testen hiervan dat de bandjes aanlopen in de wielkasten en de auto sterk afremmen. Gelukkig heb ik nog een setje low profile van Slot it liggen en deze er maar op. Na opnieuw de rijhoogte aangepast te hebben is het nu goed. Weer de baan op en de auto rijdt nu goed rond, dat wil zeggen: “Hij rijdt nu zoals ie had moeten rijden, toen ik hem uit de doos haalde”
Er komt echter weer een vreemd geluid uit de auto. Wat nu weer? Het voorasje maakt een hoog snerpend geluid op de schroefjes die de rijhoogte bepalen. In een Slot it Evo 6 chassis kun je om dit probleem op te lossen 2 lagertjes in de ashouders aanbrengen. Dat is bij deze auto niet mogelijk. Voorlopige remedie; het asje met olie insmeren. Echter hier ben ik niet echt gek op, want hierdoor zal zich hier snel vuil gaan ophopen. De definitieve oplossing zal voor mij zijn dat ik de auto, net als al mijn wedstrijdauto’s uit zal rusten met onafhankelijk draaiende voorwielen. Het asje zal dan nauwelijks meer op de stelschroefjes draaien.
Het chassis. Er kan ook een Slot it motormount in
 Na al deze aanpassingen heb ik een stabiel rijdende auto die heel zeker, zonder uitbreken, door de bochten gaat. Dit geldt overigens voor de configuratie met magneet (centraal geplaatst). Zonder magneet zal nog meer aan de overpower moeten gebeuren. Nadeel is dan ook weer dat men op het chassis, door alle richels die van voor naar achter lopen, moeilijk lood kwijt zal kunnen om de auto uit te balanceren.

Ben ik nu tevreden met de auto? Nee nog niet helemaal, ik heb het idee dat het nog beter kan door een Mabuchi-type motor, voorzien van Slot it pinion te monteren. Ik denk dat de auto dan nog veel soepeler gaat lopen en zich dan met een Slot it auto kan meten. Bij de auto worden ook 2 extra motorsteuntjes geleverd, waarvan 1 geschikt is voor het genoemde type motor.

Wat heb ik nu moeten vervangen om de auto goed te laten rijden:
  1. De achteras
  2. De achtervelgen
  3. Het kroonwiel
  4. De voorbandjes
 Ik ga niet uitrekenen wat de extra kosten van bovenstaande zijn. Maar ik vind het eigenlijk te gek voor woorden, dat een product dat de deur uit gaat voor om en nabij € 50,= zoveel aanpassingen nodig heeft om te laten doen wat het moet doen. Als je op de box van een Scaleauto kijkt, wekt dit de indruk dat hier sprake zou zijn van een hoge mate van precisie. Op de doos staat zelfs “race tuned competition cars”. Je kunt er inderdaad een “competition car” van maken, maar dan moet je dat wel tegen aanzienlijke meerkosten zelf doen.
Misschien ben ik inmiddels verwend door de Slot it auto’s, maar voor een producent die zich niet primair op ‘het thuisbaantje’ richt, vind ik dit beneden de maat. De auto heeft zeker potentie, maar je bent zeker niet klaar met die €50,=.

Technische gegevens:
Totaal gewicht: 84 gr.
Gewicht kapje: 16 gr.
Velgen:  voor 15x8 mm plastic, achter 15,8x10 plastic
Bandjes: voor 19x8,8 (rubber), achter 20x10 (rubber)
Sleperschoen: SC-1605
Chassis: Slot it alike met losse motorsteun (4 schroefjes)
Motormount: Inline  voor long can motor. Bijgeleverd zijn 2 extra steunen voor andere motortypes.
Motor: SC-11 long can 20000 rpm, 12v, 260g/cm² 
Overbrenging: 9x27
Vooras: verstelbaar d.m.v. 4 inbus schroefjes
Magneten: Midden, totale neerwaartse kracht: 80 gr.
Lengte 152 mm
Wielbasis 84 mm
Hoogte: 34 mm
Spoorbreedte:61 mm 


PS. Na het plaatsen van dit bericht wilde ik nog even met de auto op de thuisbaan rijden. Nu blijkt het chassis ook nog gescheurd te zijn, terwijl ik er nauwelijks mee gereden heb.

2 opmerkingen:

  1. Dat is balen, door al dat gesleutel zal er geen garantie meer op zitten denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. we zijn inmiddels 8 jaar verder, het is één van de snelste LMP bij onze club op de baan ( hout) , slipstream, echter ook op mijn thuis baan van 32 m Carrera. Echter van de orginele auto is niet veel over.Angle winder, 92 gr totaal gewicht, max 65 magneet kracht en scale soft tyres. 25000 toeren motor , pinion 10 en 31 tandwiel, alles slot.it.Tis een mosnter van een auto, maar zker geen makkelijk bouw.

    BeantwoordenVerwijderen