dinsdag 16 augustus 2011

Nieuw! De Slot It Mercedes CLK GTR

Ooit, helemaal aan het begin van mijn Slotrace-hobby was ik gezwicht voor de verleiding van dit beeldschone model. Het was een Ninco, dus een echt Slotracemerk. Wat een teleurstelling toen ik hem op - toen nog - mijn Carrera Evolution/Pro-X baan zette. Ondanks de magneet gleed hij alle kanten op en als al mijn auto’s toen zo gereden hadden was het snel voorbij geweest met mijn nieuwe hobby. Gauw andere banden besteld; Indygrips! Nou dat werkte, hij had nu zoveel grip dit ie 3x in de rondte draaide, stuiterde en een verschrikkelijk ratelend geluid maakte (wat dat betreft deed ie niet onder voor zijn grote broer op Le Mans). De lol was snel van deze auto af en ik besteedde mijn hobbytijd maar aan andere auto’s die wel de goede kant op wilde. Ik had er toen nog niet zoveel verstand van dat ik kon analyseren wat er fout zat in deze auto en dat was het. (behalve het zwakke chassis rond de motor teveel vermogen en te weinig eindsnelheid mede als gevolg van het gevecht tussen het pinion en het tandwiel). Hij heeft minstens 5 jaar in de kast gestaan. Tot gisteren. Na het prepareren van mijn Nissan’s voor de competitie bij SRC de Bunker had ik nog een compleet reserve-chassis (zonder kapje) van een Nissan over. 
Toen viel mijn oog weer op die Mercedes. Ik hield ze naast elkaar. En….exact dezelfde wielbasis. Kan dat wel? Mercedes en Nissan? Nou, ze hebben uiteindelijk toch ook het Honda F1 team overgenomen, dus een andere Japanner zal dan ook wel goed zijn. Ik ben direct aan het werk gegaan. Eerst het originele chassis verwijderen en demonteren om de vorm over te kunnen nemen op het Nissan-Chassis. De bevestigingspootjes in het kapje van de Mercedes waren te kort, maar zaten wel op de juiste plaats. Met behulp van een afgeknipt rietje en 2 stukjes plastic heb ik deze verlengd (secondelijm is een zegen voor de mensheid!). 
Vervolgens passen en vijlen om ze op de juiste lengte te krijgen. Schroefgaatjes opboren en de eerste samenvoeging met metrische schroefjes vindt plaats. De gaatjes van het chassis staan toch iets te ver uit elkaar. Met alleen het schroefje aan de voorzijde erin passen de voor- en de achterwielen het mooiste in de wielkasten, dus het gaatje aan de achterzijde aangepast. Tijd voor de eerste proefrit. Wat een zaligheid!. Wat rijdt die kar heerlijk nu! Eindelijk ben ik blij met mijn Ninco Mercedes. Terug naar mijn werkhoekje. Wat weegt ie eigenlijk? Oh….90 gram. Dat is toch wel een beetje veel. Het minimum gewicht op de club is 80 gram, dus dat moet nog wel een stukje omlaag. Cockpit eruit en de grote plaat plastic rondom de coureur afgezaagd en vervangen door heel dun plastic. Vervolgens cockpit er weer in. Winst 7 gram! Totaalgewicht nu 83 gram, zeer acceptabel.
Tot slot nog wat voor de cosmetica. Op het originele chassis zaten nog wat radiateurs en roosters. Mede in verband met het totaalgewicht heb ik besloten deze maar niet over te nemen op het Nissan-chassis en de openingen in het kapje “af te sluiten” met horrengaas.
Ik ben zeer tevreden met het totaalresultaat. De auto oogt nu niet alleen snel; hij is (zeer) snel. En ik beschik over de enige echte Slot IT Mercedes CLK. Een uniek exemplaar.




Technische gegevens:
Kapje: Ninco Mercedes CLK GTR Sportsware
Chassis: Slot it Nissan R390 GT1
Voorwielen en -as. Onafhankelijk draaiend op een holle messing vooras
Motor: Rode Slot it inline
Overbrenging: 9 x 28
 Velgen: aluminium (voor en achter).
Banden: Slot it P6 (achter), Zero grip konisch geslepen (voor).
Downforce: Magneet tussen de motor en achteras 145 gram, 5 gram lood voor de vooras.

1 opmerking: