donderdag 8 september 2011

Avant Slot Hammer M

Bij mijn club zijn voor het nieuwe seizoen 4 nieuwe Avant Slot controllers aangeschaft. Deze controllers moeten de oude analoge Parma controllers gaan vervangen die eigendom van de club zijn.
Is het bij de Parma controller een kwestie van inpluggen en rijden maar, met de Avant Slot Hammer is dit toch een heel ander verhaal. Omdat er ook nog eens alleen een Spaans- en Engelstalige handleiding bijgeleverd wordt, is het niet makkelijk om dit, overigens prima apparaat, onder de knie te krijgen.
Hoewel ik zelf over 2 andere elektronische controllers beschik en niet direct belanghebbend ben, heb ik aangeboden ten behoeve van de club de Engelse versie in het Nederlands te vertalen. Uiteraard ontkom je er niet dan niet aan om het geleerde uit te proberen. Hieronder een korte weergave van mijn bevindingen.
De controller ziet er enigszins simpel en lomp uit. De behuizing is van een zeer stevige kunststof gemaakt en is transparant groen. Op de behuizing bevinden zich 6 drukknopjes (3 links en 3 rechts), een led/lampje en een wat ouderwets aandoende display. Verkijk u echter niet op het uiterlijk. Het gaat om een, naar mijn mening, zeer geavanceerde controller met veel instelmogelijkheden die ook werken.
Via de zes genoemde knoppen kunnen alle instellingen vastgelegd worden. Het voert te ver om alle instellingsmogelijkheden hier te behandelen, maar ik zal de belangrijkste de revue laten passeren. Toen ik zelf mijn elektronische controller kocht, werd de Avant Slot  mij afgeraden omdat ie te “agressief” zou zijn en inderdaad, als je hem zo uit de doos inplugt zonder de handleiding te bestuderen, is de auto niet te houden. Daarom beschikt deze versie van de controller over een “Lage” en “Hoge” modus.
Eerstgenoemde modus is bedoeld voor de eerste triggerbeweging bij de start en na het remmen in de bochten. Hoe de slotcar zich in deze modus dient te gedragen kan in onderstaande grafiek als P.0. voorgesteld worden. De instellingen legt men vast door het opgeven van een X- en een Y waarde, d.m.v. getallen in een schaal van 1 t/m 9.
De hoge modus is bedoeld voor de hogere snelheden en wordt op dezelfde wijze ingesteld maar nu als P.1.(zie voorbeeld grafieken) Aldus is het mogelijk de respons van de triggerbeweging volledig af te stemmen op de eigen voorkeuren, de baan en de auto waarmee gereden wordt.
Ook de remkracht is in een schaal van 1 t/m 9 vast te leggen. 1 is zeer weinig en 9 is zeer veel. Daarenboven kan de remkracht ook nog eens dynamisch gedefinieerd worden. Hierbij past de controller het remmen aan afhankelijk van de hoeveelheid gas die werd gegeven voordat de trekker wordt losgelaten. Het eindresultaat is dat de auto vloeiend door bochtige onderdelen van de baan zal gaan in plaats van met de typische "point & shoot" methode van besturen van een slotcar.
Een andere geavanceerde optie vormt de mogelijkheid om de Anti Spin te definiëren. Hierbij kunnen zowel de triggergevoeligheid, als de dosering van het vermogen ingesteld worden. Deze optie is vooral van belang bij het verlaten van de bochten. 

Naast de hiervoor besproken zaken kunnen o.a nog de volgende eigenschappen genoemd worden:
-         Het kunnen vaststellen van de baanspanning op 1 Volt nauwkeurig.
-         Bruikbaar met een baanspanning van 8 tot 24 Volt.
-         Detectie van foutieve polariteit.
-         Automatische rem bij het uitschakelen van de spanning (kan gewijzigd worden, indien gewenst).
-         Soepele Magnetische (geen frictie) triggerbewegingen door een niet te sterke veer.
-         Overspanningsbeveiliging.
-         Lange silicone aansluitkabel met XLR aansluiting, standaard gemonteerd.
-         Volledige digitale technologie die de rijder ondersteund.
-         Zeer goede koelingeigenschappen.

De Avantslot controller is verkrijgbaar voor rond de €80,= en persoonlijk vindt ik dat je waar voor je geld krijgt. Alhoewel het in het begin zeker even moeite zal kosten om alle mogelijkheden te begrijpen en onder de knie te krijgen zal deze moeite zich zeker lonen. Hij kan de vergelijking met de concurrerende Slot it Controller (die iets duurder is) ruimschoots aan.

Voordelen:
-         Robust/stevig apparaat dat tegen een stootje kan.
-         Zeer veel nauwkeurige basis- en geavanceerde instellingsmogelijkheden die het rijden ondersteunen.
-         Het ontbreken van draaiknoppen voorkomt, dat instellingen onbedoeld veranderen tijdens een race. Ik heb dat regelmatig met mijn Slot it controller.
-         Verbeterde ergonomische vormgeving.

Nadelen:
-         Alleen Spaans- en Engelstalige handleiding.
-         Alle instellingen moeten via 6 drukknopjes vastgelegd worden (niet erg gebruiksvriendelijk).

Als u meer over deze controller wilt weten kun u het artikel in Slotcar Illustrated lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen