zaterdag 18 augustus 2012

F15 bandjes van Slot it


Enige tijd geleden las ik op de Blog van HenkG (Twenttrack) over F15 bandjes van Slot it en de fabelachtige tijden die hij met deze slofjes onder een paar, tot dan toe, onwillige auto’s reed.  Hoewel ik dacht een aardige kennis van de Slot it producten te hebben, was het bestaan van deze bandjes mij even ontgaan. Dus maar eens bij hem geïnformeerd wat voor een bandjes dit dan waren.
In deze komkommertijd (wat het slotracen betreft) ben ik vaak aan het experimenteren en nieuwe dingen aan het uitproberen en deze bandjes had ik nog steeds in het achterhoofd, dus maar eens een setje besteld bij Frankslot. Die kreeg ik deze week binnen.
Zodra ik er even tijd voor had, mijn Nissan 390 GT1 (met magneet) van deze bandjes voorzien en uitproberen. Het eerste dat mij opviel was dat deze bandjes niet echt rond zijn, want de Nissan vertoonde allerlei trillingen die ik nog niet eerder met deze (de Bunker-) wedstrijdauto had mee gemaakt. Dus eerst maar eens even schuren. Nou dat is ook een avontuur. Doe dat niet op een te hoog toerental want dan kleven de bandjes op het schuurpapier door de ontwikkelde warmte. Dus toerental omlaag, bandjes af laten koelen en opnieuw proberen. Het lukt wel, maar met beleid en geduld. Rustig aan dus. Na het schuren schoonmaken met wasbenzine om de (ook in de Formule 1 voorkomende) marbles te verwijderen.
Dan weer testen en ik moet zeggen dat het me helemaal niet beviel. De auto heeft veel meer moeite om door de bochten te komen. En eigenlijk lijkt me dat ook wel logisch, omdat de frictie veel groter is. In de bocht moet het binnenste wiel kunnen slippen omdat dit een veel kortere afstand hoeft af te leggen dan het buitenste wiel. (Helaas kennen we in de slotracerij geen goed werkend differentieel, maar dit is misschien nog een idee voor Slot it) In elk geval gaat dit slippen met magneet en deze bandjes zeer moeilijk.. De bandjes kleven haast aan de baan. Eigenlijk beviel me dit zo slecht en viel de snelheid in vergelijking met de P6 bandjes, die normaal onder deze auto zitten, zo erg tegen, dat ik niet eens de moeite genomen heb om de rondetijden op te nemen.
Omdat Henk, bij mijn weten, altijd zonder magneet rijdt dacht ik dat het daar dan wel eens aan zou kunnen liggen, dus bandjes van de Nissan af en onder de magneetloze Ferrari F40.
Weer 25 ronden op de F15’s (waar je overigens best wel even aan moet wennen) en nu met de tijdmeting. Snelste Tijd: 7:665.
Direct hierna bandjes teruggewisseld naar P6 en weer 25 ronden. Snelste tijd: 7:584. (Eerder heeft deze Ferrari 7:386 gereden, dus ik had niet echt mijn dag). Maar….
Ja en dan spreken de tijden hun oordeel uit, al moet ik hier wel een paar kanttekeningen bij plaatsen.

-         het baanoppervlak van Henk’s Twenttrack en mijn Slotfire is misschien erg verschillend.
-         Henk deed zijn rondjes afgelopen winter. Mijn testrondjes vonden plaats op zolder bij een temperatuur van tussen de 25 en 30 graden. Dat heeft, denk ik, nogal consequenties voor het rubber.
-         Henk gebruikte de bandjes voor auto’s die tot dan toe weinig hadden laten zien. Mijn auto’s waren volledig uitgebalanceerd. De Nissan (150 gr. magneetkracht) is bij de Bunker enige keren op een podiumplaats geëindigd en de Ferrari is één van mijn snelste magneetloze auto’s.

Overigens viel het mij op dat de bandjes een stuk smaller zijn dan de P6 exemplaren.
Hoewel ik Slot it qua informatie m.b.t. hun producten een prettige uitzondering onder de fabrikanten vind, is er weinig tot niets over deze bandjes op hun site te vinden.

F15-F22-F30- N22, tracktype: any.

Hier moet je het mee doen.
Waar staat de ‘F’ voor? Waar staat de ‘C’ van de C-compound voor?
Tot slot vind ik het hele bandenverhaal van Slot it wat ingewikkeld en dus onduidelijk worden. Jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen