Vrijdag j.l. is het seizoen
2011/2012 bij SRC de
Bunker afgesloten. Ik ben in 2009 lid van deze club geworden en dit was dus
inmiddels mijn 3e seizoen. Tijd voor een terugblik.
Had men in de seizoenen
2009/2010 en 2010/2011 geen klachten over het aantal betalende en rijdende
leden, in het afgelopen seizoen was dit wel anders. Toen begin oktober de
competitie een aanvang nam, moest er eerst overlegd worden of we met het
aanwezige aantal leden wel een race konden rijden. Uiteindelijk is besloten om
gewoon te starten en te roeien met de riemen die we op dat moment hadden. Van,
in elk geval, drie leden was bekend waarom ze er niet waren en dat ze voorlopig
ook niet zouden komen (2 uitgezondenen in dienst van hare majesteit en een
zieke).
Dit seizoen zou voor het
eerst met elektronische controllers gereden mogen worden. Hoewel ik over een
Slot it SCP1 beschikte, had ik in augustus een Black Hawk aangeschaft. Ik was
na 2½ jaar nog steeds niet aan de SCP1 gewend en deze Black Hawk beviel me
direct toen ik er voor het eerst mee reed.
Ook qua auto’s had ik
mij goed op het nieuwe seizoen voorbereid. Met een van deze auto’s reed ik op
14 oktober direct een kwalificatietijd, die ik nog nooit gereden had een mooie
9,348. Ook de races waren over het
algemeen een stuk beter dan de voorgaande jaren. Per race gemiddeld ruim 8
ronden meer dan vorig seizoen. Dit mondde er zowel in het Winter- als het
Zomerkampioenschap in uit dat ik 2e in de eindstand werd.
Terwijl het Winterkampioenschap
min of meer vlekkeloos verliep, had ik in het Zomerkampioenschap toch wat
problemen. In beide Nissan’s begon de één na de ander het motortje weer betrouwbaarheids
problemen (veel rook en geen toeren) te geven. Dit leidde er uiteindelijk toe,
dat ik eerst het ene motortje door een Scaleauto exemplaar en het andere door
een NSR Shark heb moeten vervangen.
Ondanks het vervangen van de
motortjes slaagde ik er toch niet meer in om net zo snel te zijn als in het
begin van het seizoen. Ik had eerst het idee dat het aan mijn auto’s lag.
Andere deelnemers pakte mij op het eind van het rechte stuk. Om die reden heb
ik eerst de tandwielen vervangen. Ik ben van 9x28 naar 9x29 gegaan en dat was
een oplossing om in het bochtige gedeelte terug te kunnen pakken wat ik op het
rechte eind verloor. Ook dacht ik op het rechte eind sneller over de
topsnelheid te kunnen beschikken dan de concurrentie. Ik bleef echter
ontevreden over mijn rondetijden en het aantal gereden ronden per race. Ik vond
mijn in theorie snelle motortjes maar sloom.
Op een bepaald moment begon
ik te twijfelen (eerst aan mezelf) aan mijn controller en nadat ik met de
controllers van andere leden binnen de kortste keren 0,2 tot 0,3 seconden
sneller was, wist ik het zeker.
Mijn controller kon de
benodigde ampères voor de wat zwaardere motortjes niet doorlaten. Uiteindelijk
heb ik net iets te laat in het seizoen een ACD Pro5 aangeschaft. Ik heb er de
laatste race voor het kampioenschap pas mee gereden.
Al met al kijk ik toch met
een tevreden gevoel terug op het afgelopen seizoen. Vorig seizoen had ik een
beetje het gevoel stil te staan en niet harder te kunnen. Ik dacht toen even
dat de 6e en 5e plaats in het kampioenschap zo’n beetje mijn maximaal
haalbare resultaat was. Dit seizoen heb ik veel minder last gehad van de
zenuwen. Die gingen pas tegen het eind van de competitie een rol spelen, omdat
ik toen een positie te verdedigen had. Het gebruik van de elektronisch
controller heeft zeker ook gezorgd voor betere prestaties, al was het alleen
maar omdat er minder kracht in de wijsvinger nodig is om deze te bedienen.
Inmiddels weet ik, na enige jaren ervaring, ook hoe ik auto’s moet prepareren
voor de competitie bij de Bunker (met magneet) en ik ben, afgezien van het
gedonder met de Slot it motortjes erg tevreden over m’n auto’s van het
afgelopen seizoen. Nu ben ik zowel in het Winter- als in het zomerkampioenschap
2e geworden. Een mooi resultaat. En als ik een voorbeeld aan Joop
Zoetemelk zou nemen moet ik ooit nog eens eerste worden. Wie weet?
2009/2010
|
2010/2011
|
2011/2012
|
|
Aantal
races
|
26
|
28
|
24
|
Aantal
starts
|
23
|
26
|
22
|
Behaalde
punten
|
285
|
325
|
381
|
Beste
race resultaat
|
4e
|
3e
|
1e
|
Maximum
aantal ronden
|
91.07
|
91,12
|
94,15
|
Totaal
aantal ronden seizoen
|
1964,52
|
2130,48
|
1992,57
|
Afgelegde
afstand per race in km's
|
3,5
|
3,4
|
3,7
|
Afgelegde
afstand totaal in km's
|
80,8
|
87,6
|
81,9
|
Gemiddeld
aantal ronden per race
|
85,41
|
81,94
|
90,57
|
Gemiddelde
snelheid in km/u
|
13,1
|
12,6
|
13,9
|
Eindklassement
(Winter/Zomer)
|
6e/5e
|
6e/5e
|
2e/2e
|
Beste
kwalificatietijd
|
9,348
|
||
Hoogste
kwalificatiesnelheid in km/u
|
15,5
|
leuke analise John...
BeantwoordenVerwijderenIk hoop dat ik het komende seizoen weer regelmatig aanwezig kan zijn om jou sportief partij te bieden.
Groetjes..Freddy