Donderdag
kreeg ik hem dan eindelijk binnen, de Slot it Lola B09/60. Group C auto’s heb
ik nu wel genoeg in alle varianten, dus die heb ik de laatste tijd
overgeslagen. De auto’s zijn mooi, maar qua techniek is het eigenlijk slechts
meer van hetzelfde. Je kunt tenslotte niet alles kopen.
Bovendien
was ik erg nieuwsgierig naar de nieuwe techniek welke in genoemde auto is toegepast.
Bij het
uitpakken valt er direct een briefje in de Engelse taal uit met de volgende
tekst: “Dear customer, before running this car, we recommend that you replace
the pickup which is assembled on the chassis with the pickup that you find
under the base of the car. Two extra braid pieces are added for your
convenience.”
Ik schik.
Wat is er aan de hand? Dus ik onderzoek de sleperschoen uitgebreid, maar kan
eigenlijk niet ontdekken dat er iets fout zou zitten. Kapje eraf en ik zet hem
op een Fleischmann baanstuk en zie dan dat de voorwielen de baan bij lange na
niet raken. Is de sleperschoen dan toch verkeerd? En dan vallen mijn ogen op de
spacers onder de vooras. Ik heb dit nooit een gelukkig systeem gevonden en dat
men het nu nog toepast bij de nieuwe modellen vind ik totaal onbegrijpelijk.
Eruit met die dingen en direct maar onder en boven de vooras m2 inbus schroefjes
gemonteerd. Op het Fleischmann baanstuk de hoogte en de speling van de vooras
afgesteld en de sleperschoen vormt geen enkel probleem. Of bedoelt men dat de
stroomdraadjes niet ver genoeg afgestript zijn?
Het enige
nadeel van deze sleperschoen lijkt mij dat hij niet zelfcentrerend is, maar
misschien doe ik zelf iets niet goed.
Stroomdraadjes verder afgestript en onafhankelijk draaiende voorwielen op messing asje, 5 gram lood onder de vooras en hoogte en speling van vooras ingesteld. |
Nu kunnen
we de auto voor het eerst even op de baan zetten en een stukje rijden.
Natuurlijk loopt het motortje nog niet helemaal soepel, maar dat komt nog wel.
Wat wel erg opvalt is dat de auto veel herrie maakt en dat je het motortje
eigenlijk nauwelijks kunt horen. Verder rijdt de auto wel aardig, maar het is
nog geen snelheidsduivel. Met de nieuw gemonteerde C1 banden heeft ie wat
neiging tot uitbreken bij het verlaten van de bochten. Nadat de bandjes met wat
wasbenzine zijn schoongemaakt gaat het al een stuk beter. De bandjes zijn in
elk geval van ogenschijnlijk goede kwaliteit en mooi rond. Schuren is niet
nodig.
Maar waar
komt die herrie toch vandaan? Opnieuw het kapje eraf. Als ik de auto zonder
kapje rijd is het geluid een stuk beter en hoor ik het motortje tevreden
gieren. Dus het ligt niet aan het toegepaste kunststof tandwiel (wat is hiervan
overigens het voordeel van t.o.v. de aluminium tandwielen? Ik zie het niet).
Resonantie geelimineerd |
Als ik het
kapje nader bekijk zie ik dat het interieur nogal los in de carrosserie
bevestigd zit. Bovendien is die carrosserie samengesteld uit verschillende
delen die op enkele punten tegen elkaar aan trillen. Gevolg; een sterke
resonantie. Ik zet het interieur vast met Tamiya modelbouwlijm (men kent het
gevaar van secondelijm) en de overige trillende delen worden gefixeerd met Hot
Melt. Kapje erop en weer rijden. Het
geluid is nu een stuk beter. Ik kan het motortje nu horen en dat vind ik
belangrijk, want daar rij ik voor een deel op. Bovendien heb ik een hekel aan
auto’s die herrie maken.
Dan komt
buurman Alphons binnen en die bekijkt de auto eens goed van alle kanten. Nogal eerlijk geeft ie te kennen dat ie de auto niet mooi vindt. Heb je net
een nieuwe auto gekocht en dan komt je buurman je doodleuk vertellen dat hij
hem niet mooi vindt. Dank u!
Eigenlijk
ben ik het wel met hem eens. Ik vind de huidige Le Mans modellen ook niet echt
mooi, maar Slot it heeft deze wel heel mooi nagemaakt. Als je het model
vergelijkt met de echte auto, zie je geen verschil (zie hier de foto’s).
Na deze
eerste aanpassingen rijdt de auto goed, heeft een goede wegligging en komt mooi
door de bochten, echter ik vind de snelheid nog niet om over naar huis te
schrijven. Hij heeft geen schijn van kans tegen mijn wedstrijdauto’s van de
Bunker. Nu eerst de Magneet Marshall er eens bij. Totaalgewicht auto 74 gram .
Magneetkracht………….525 gram!!!! Dat is zelfs voor een magneetrijder als ik te
gortig. Na wat gepruts met verschillende magneetjes lukt het om hem voorlopig
op 100 gram
te krijgen. Dat lijkt mij eerst voldoende. Dan nog even kijken wat het kapje
weegt; 15 gram .
Dat is mooi. Ik plaats nog 5
gram lood onder de vooras en ga nog even wat rijden. Ik
ben voorlopig tevreden. Morgen maar eens verder kijken.
Flat 6R geplaatst |
Na een
nachtje slapen bedenk ik dat ik in een magneetloze Audi nog een flat6R heb
zitten. Dat is 1500 toeren meer en een nog wat grotere trekkracht. Hiermee zou
ik de Lola toch een beetje op snelheid moeten kunnen krijgen. Als ik de
motortjes nu eens verwissel. Zo gezegd, zo gedaan. De magneetloze Audi kan
beter met wat minder overweeg en de Lola zou sneller moeten worden.
Ook pas ik
mijn obsessie voor onafhankelijk draaiende voorwielen nog toe (ik verwacht
daardoor een beter bochtgedrag met name in het eerste deel van de bocht) en ik
laat de rondetijden spreken. Hiertoe rijd ik een sessie van 20 ronden in baan 1
van mijn thuiscircuit. Mijn snelste wedstrijdauto (technisch reglement SRC de Bunker) is de Nissan R390 GT1 inline.
Deze heeft een snelste tijd van 6.513.
De 20
rondjes met de Lola levert een 6.737 op. Ik ben voorlopig tevreden. Het verder finetunen is een voortdurend proces. Ik sta open voor verdere tuning tips, maar de magneet zit vastgelijmd.
PS. Tijdens de test is de coureur van zijn stoel gevallen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten