Enige tijd geleden las ik op de Blog van HenkG (Twenttrack)
over F15 bandjes van Slot it en de fabelachtige tijden die hij met deze slofjes
onder een paar, tot dan toe, onwillige auto’s reed. Hoewel ik dacht een aardige kennis van de
Slot it producten te hebben, was het bestaan van deze bandjes mij even ontgaan.
Dus maar eens bij hem geïnformeerd wat voor een bandjes dit dan waren.
In deze komkommertijd (wat het slotracen betreft) ben ik
vaak aan het experimenteren en nieuwe dingen aan het uitproberen en deze
bandjes had ik nog steeds in het achterhoofd, dus maar eens een setje besteld
bij Frankslot. Die kreeg ik deze week binnen.
Zodra ik er even tijd voor had, mijn Nissan 390 GT1 (met
magneet) van deze bandjes voorzien en uitproberen. Het eerste dat mij opviel
was dat deze bandjes niet echt rond zijn, want de Nissan vertoonde allerlei
trillingen die ik nog niet eerder met deze (de Bunker-) wedstrijdauto had mee
gemaakt. Dus eerst maar eens even schuren. Nou dat is ook een avontuur. Doe dat
niet op een te hoog toerental want dan kleven de bandjes op het schuurpapier
door de ontwikkelde warmte. Dus toerental omlaag, bandjes af laten koelen en
opnieuw proberen. Het lukt wel, maar met beleid en geduld. Rustig aan dus. Na
het schuren schoonmaken met wasbenzine om de (ook in de Formule 1 voorkomende)
marbles te verwijderen.
Dan weer testen en ik moet zeggen dat het me helemaal niet
beviel. De auto heeft veel meer moeite om door de bochten te komen. En
eigenlijk lijkt me dat ook wel logisch, omdat de frictie veel groter is. In de
bocht moet het binnenste wiel kunnen slippen omdat dit een veel kortere afstand
hoeft af te leggen dan het buitenste wiel. (Helaas kennen we in de slotracerij
geen goed werkend differentieel, maar dit is misschien nog een idee voor Slot
it) In elk geval gaat dit slippen met magneet en deze bandjes zeer moeilijk..
De bandjes kleven haast aan de baan. Eigenlijk beviel me dit zo slecht en viel
de snelheid in vergelijking met de P6 bandjes, die normaal onder deze auto zitten,
zo erg tegen, dat ik niet eens de moeite genomen heb om de rondetijden op te
nemen.
Omdat Henk, bij mijn weten, altijd zonder magneet rijdt
dacht ik dat het daar dan wel eens aan zou kunnen liggen, dus bandjes van de
Nissan af en onder de magneetloze Ferrari F40.
Weer 25 ronden op de F15’s (waar je overigens best wel even
aan moet wennen) en nu met de tijdmeting. Snelste Tijd: 7:665.
Direct hierna bandjes teruggewisseld naar P6 en weer 25
ronden. Snelste tijd: 7:584. (Eerder heeft deze Ferrari 7:386 gereden, dus ik
had niet echt mijn dag). Maar….
Ja en dan spreken de tijden hun oordeel uit, al moet ik hier
wel een paar kanttekeningen bij plaatsen.
-
het baanoppervlak van Henk’s Twenttrack en mijn
Slotfire is misschien erg verschillend.
-
Henk deed zijn rondjes afgelopen winter. Mijn
testrondjes vonden plaats op zolder bij een temperatuur van tussen de 25 en 30
graden. Dat heeft, denk ik, nogal consequenties voor het rubber.
-
Henk gebruikte de bandjes voor auto’s die tot dan toe
weinig hadden laten zien. Mijn auto’s waren volledig uitgebalanceerd. De Nissan
(150 gr. magneetkracht) is bij de Bunker enige keren op een podiumplaats
geëindigd en de Ferrari is één van mijn snelste magneetloze auto’s.
Overigens viel het mij op dat de bandjes een stuk smaller
zijn dan de P6 exemplaren.
Hoewel ik Slot it qua informatie m.b.t. hun producten een
prettige uitzondering onder de fabrikanten vind, is er weinig tot niets over
deze bandjes op hun site te vinden.
F15-F22-F30- N22, tracktype: any.
Hier moet je het mee doen.
Waar staat de ‘F’ voor? Waar staat de ‘C’ van de C-compound
voor?
Tot slot vind ik het hele bandenverhaal van Slot it wat
ingewikkeld en dus onduidelijk worden. Jammer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten