Donderdag j.l. kreeg ik een pakket met daarin 2x een
Sideways Ford Capri. Één voor buurman Alphons (als verjaardagscadeautje van
zijn Ega) en één voor mezelf. Alleen Alphons mocht het nog niet weten natuurlijk,
want die was zaterdag pas jarig.
Mijn eerste ritjes met de auto moesten dus in het diepste geheim plaatsvinden en dit stukje
kon dus ook pas geschreven en gepost worden, nadat buurman jarig geweest was.
Ik had naar deze auto uitgekeken (zie mijn vorige stukje),
want ik vond het op de foto’s een prachtige auto om te zien en de techniek
onder de kap (grotendeels Slot it) zag er ook veelbelovend uit.
De specificaties:
Motor: Slot.it Flat 6
Tandwiel: Slot it 28-tands kunststof anglewinder
Motorsteun: Racers nieuwe anglewinder 6 Point Motor Mount
Motorsteun opties: Chassis is geschikt voor de slot.it
inline en sidewinder motorsteunen
Losse Achterashouder met messing lagers: 0,0 mm offset. (t.z.t
verkrijgbaar 0,5 en 1,0 mm
offset)
Vooras: Hoogte en speling instelbaar via 4 m2-schroefjes
Voorvelgen: kunststof
De nieuwe motormount met losse ashouder |
Magneetkracht standaard (in de middenpositie voor de motor) 110 gram . De magneet is
tevens onder de achteras te plaatsen.
Achtervelgen: aluminium
Totale lengte: 155mm
Wielbasis: 79
mm
Breedte: 60
mm
Gewicht: 81
gram
Hoogte: 34mm
Meegeleverde accessoires: 0,9 mm inbussleutel
Uit de doos blijkt het inderdaad een erg mooie auto te zijn.
Ik kan er niets verkeerds aan ontdekken en de velgen met spaakwieltjes zijn
echt prachtig. Het interieur is niet zo volledig als van een Slot it, maar ik
hoef de benen van de coureur ook niet te zien. De coureur (Klaus Ludwig) is
echter wel gedetailleerd beschilderd. Ook zijn uiteraard een stuur en de buizen
van de kooiconstructie te zien. De bandjes zijn voorzien van het opschrift
‘Good Year Eagle’.
Tijd voor de eerste proefrit: Uiteraard start ik
voorzichtig, echter in de eerste de beste bocht staat de auto al dwars. Ik vind
dat ie veel geluid maakt en het gas geven en remmen gaat erg stug. Ik ben
echter niet verontrust, want de auto bestaat uit nogal wat verschillende
onderdelen en is in China waarschijnlijk in een soort van lopende bandsysteem geassembleerd. De ene
medewerker draait een schroefje wat strakker aan dan de ander en mijn
schroefjes zitten zo vast, dat het moeite kost ze weer los te krijgen.
Het voorste schroefje moet echt vast zitten |
Dan valt mijn oog op de motor. Deze is gedraaid en zit
enigszins schuin in de motorhouder. Nader onderzoek leert dat, ondanks het feit
dat de schroefjes strak aangedraaid zijn, de motor niet echt vastzit. Ik breng
wat plakband aan op het deel van de motor dat vastgeklemd zou moeten zitten en
zet de motor er opnieuw in. Nu zit ie vast. Tegelijk vervang ik het plastic
28-tands tandwiel door een aluminium 27-tands exemplaar. Ik zet alles weer in
elkaar en test de wijzigingen. Hij rijdt nu inderdaad beter. De herrie van de
tandwielen is teruggebracht tot enigszins aanvaardbare proporties en het
optrekken en remmen is nu veel minder stug dan in de oorspronkelijke
configuratie. Tenslotte pas ik de hoogte van de vooras aan mijn thuisbaan aan.(normaal
doe ik dit altijd op een Fleischmann baanstuk, maar dat heeft nu geen zin omdat
de auto bij de Bunker toch kansloos is).
Nu haal ik ook de magneet eruit en kan ik een vergelijking
maken met mijn andere magneetloze auto’s. En wederom valt dit tegen.
Op de baan |
Ronde tijden
(baanlengte 23 mtr)
|
||
Baan 1
|
||
Slot it
|
Nissan
R390 GT1
|
0:07:247
|
Slot it
|
McLaren
F1
|
0:07:291
|
Slot it
|
Ferrari
F40
|
0:07:386
|
Slot it
|
Ford GT40
|
0:07:400
|
Slot it
|
Audi R8C
|
0:07:485
|
Slot it
|
Mazda
787B
|
0:07:557
|
Slot it
|
Lancia
LC2
|
0:07:572
|
Slot it
|
Ferrari
F40 Totip
|
0:07:583
|
Fly
|
Lola T70
|
0:07:709
|
Sideways
|
Ford
Capri Turbo
|
0:07:866
|
Fly
|
Ferrari
512
|
0:07:945
|
Nsr
|
Porsche
917
|
0:07:947
|
Baan 3
|
||
Slot it
|
Nissan
R390 GT1
|
0:07:249
|
Slot it
|
McLaren
F1
|
0:07:347
|
Slot it
|
Mazda
787B
|
0:07:391
|
Slot it
|
Ford GT40
|
0:07:460
|
Slot it
|
Ferrari
F40
|
0:07:480
|
Slot it
|
Lancia
LC2
|
0:07:760
|
Slot it
|
Ferrari
F40 Totip
|
0:07:763
|
Fly
|
Lola T70
|
0:07:816
|
Slot it
|
Audi R8C
|
0:07:894
|
Sideways
|
Ford
Capri Turbo
|
0:07:902
|
Fly
|
Ferrari
512
|
0:07:947
|
NSR
|
Porsche
917
|
0:07:999
|
Conclusie
In de Sideways auto’s is steeds gebruik gemaakt van Slot it
onderdelen. Daarmee reden deze auto's prima en waren qua snelheid vergelijkbaar
met de Slot it auto’s. Bij de Ford Capri is men gekomen met een nieuwe zelf
ontworpen motorhouder. Op het eerste gezicht ziet deze er erg interessant uit
voor de tuners onder ons. Ik heb inmiddels nogal wat uurtjes gestoken in het fine tunen
van de auto en deze rijdt nu ook acceptabel, echter is alles behalve snel met nog steeds een neiging tot uitbreken. Ik heb inmiddels dan ook het idee dat het zwakke
punt van deze auto de zelf ontworpen motorhouder is en ga het binnenkort
proberen met een Slot it anglewinder motorhouder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten